Denne posten handler om den første labøvelsen i faget.
DIKULT110 Kommunikasjon i sosiale medier er et praktisk kurs om å skrive blogger og innlegg på andre sosiale nettverkssteder samt sosiale medier ellers. Kurset skal også gi tips om hvordan nå ut på de sosiale mediene.
De første øvelsene var å sette opp en Google Reader og RSS-feed samt et gruppearbeid hvor man skulle finne ut hvordan en organisasjon profilerer seg på sosiale medier.
Gruppen så litt på Phonofestivalen. Phonofestivalen
Gruppen brukte Google real time og alert. For å få fange opp mest mulig søk, søkte gruppen på phonofestivalen OR phonofestival, da kunne man fange opp bestemt og ubestemt form av substantivet.
Gruppen skrev i piratepad, et åpent fildelingsdokument, som ligner veldig på GoogleDocs. I piratepad kommer det andre skriver opp øyeblikkelig ord for ord, noe raskere og mer synkront enn GoogleDocs. OBS: Siden er http og ikke https, dermed kan noen snappe opp pakkene på vei i nettverket. SSL er sikrere, men server og browser kan være hacket. Det sikreste er å bruke SSH. Sikre nettlesere er Safari og Google Chrome (bruker web kit og sandbox), Opera regnes også som relativt sikker.
Søk på Kvasir.no ga 569 treff, det første treffet var korrekt.
I sosiale medier har festivalen 522 facebooktilhengere, og en del bloggere har nevnt den på Twitter. Søking på phonofestivalen i search.twitter.com ga 5 treff, hvor 5 bloggere hadde lagt inn innlegg som gjaldt festivalen.
Google alert: Dette fant vi på Google Alert
Google blog search: Søk på phonofestivalen + OR + phonofestival
RSS: RSS-søk med phonofestivalen+OR+phonofestival
youropenbook.com: hva fant vi i youropenbook
search.twitter:søk på twitter etter phonofestivalen
Kvasir: Kvasir
Gruppen kom til at phonofestivalen ikke kan sies å være så flinke til å markedsføre seg på sosiale medier. De deler ikke innholdet på nettsiden sin. Her bør det være et stort potensiale, da målgruppen for festivalen er flittige brukere av sosiale medier.Phono