Sosial mediestrategi for Kvarteret

Etter ombygging har studenthuset i Bergen Det Akademiske kvarter eller populært kalt Kvarteret mistet mange besøkende. Nye studenter som kom til byen under oppussingen kommer ikke dit etter at ombyggingen er ferdig.

I gruppeundervisningen i DIKULT110 diskutertet en gruppe på tre jeg havnet i hvordan man skal bruke sosiale medier for å få flere til å jobbe frivillig på Kvarteret og få flere til å besøke Kvarteret. Det ble en engasjerende diskusjon sammen med en pen, søt svensk dame og hyggelig trønder. Ikke lett å referere alt, men vi kom frem til noen strategier i forsøk på å gjenreise Kvarteret. Det tok ikke bare et kvarter.

Kvarteret må ha en informasjonsansvarlig. Denne får ansvaret for å markedsføre Kvarteret i sosiale medier.

Det er dermed to målgrupper som Kvarteret skal nå via sosiale medier:

Frivillige og publikum.

De frivillige er studenter som har tid til å jobbe når det passer eller inngå i en vaktordning ved siden av studier. Frivilligheten er gratis. Derfor må det være fristende for en student å avgi sin tid til å utføre en innsats for Kvarteret.

Det kan gjøres ved at de som jobber frivillig skriver blogger hvor de skriver om hvordan det er å jobbe der, hva som skjer og miljøet. Ved at de som besøker kvarteret leser disse bloggene skal de også få lyst til å komme på andre siden. Det er ikke bare bak bardisken og vakter, men også lyd, lys, scene, konserter, catering, renhold og annet arbeid som må/kan gjøres av frivillige. Frivillige er viktige for at arbeidsutgavene blir utført og skape aktivitet.

De besøkende er primært studenter, både ved UiB, NHH, HiB, BI og andre skoler som NOROFF og Næringsakademiet. Aktiviteter og prisnivå må tilpasses målgruppen. Men det er ikke tillatt å ha reklame for billig øl på nettet inkludert sosiale medier.

Trønderen kom med forslag til en tidslinje for oppstartsfasen.

Dag 1 må alle mediene være oppe og klare til bruk. (FB, Twitter, blogg), skal gjøre Kvarteret synlig.

Dag 3 og 4 setter man inn markedsføringsfremstøt for å skaffe frivillige. Da gir man informasjon om Kvarteret, hva gjør vi og organisering. Her kan nåværende frivillige vise seg frem.

Dag 15 og 16 kan man sørge for at venner og kjente inviterer til konsert på Kvarteret. Dette må spres i de sosiale mediene som FB osv og sørge for at det spres linker overalt. Fra dette tidspunktet oppdateres mediene minst en gang i uken.

Kvarteret har allerede en Facebookprofil.

På Twitter kan man legge ut korte meldinger om aktiviteter f.eks. konserter. Da kan man ha en link til bandet og mer info.

Kvarteret kan også ha sin egen blogg, hvor man forteller mer utdypende om arrangementer.

Youtube kan brukes til å legge ut filmer som fra konserter, debatter og andre arrangementer.

Når det kommer nye studenter om høsten må man være aktive og markedsføre alle arrangementene. Googlemap brukes for å vise hvor Kvarteret er.

I tillegg må man ha linker og omtale på UiBs og SIBs sider. RSS-feed må også brukes, slik at brukerne kan få meldingene fra Kvarteret uten å måtte oppsøke de, meldingene bare detter automatisk inn i boksene og andre steder de følger med på.

I alle disse sosiale mediene er det viktig med oppdateringer, minst en gang i uka, samt besvare henvendelser og innlegg i disse mediene.  Svar på innlegg må komme raskt, slik at de som spør ser at det skjer noe og vet at de blir fulgt opp. Det er viktig med kontinuitet i aktivitetene.

Det ble også diskutert å bruke studenter fra NOROFF til å lage reklamefilm som kan legges ut på de sosiale mediene. Studentradioen og studentTV må også brukes.

I plenum etterpå sa en oppnevnt djevelens advokat at hvis de frivillige bare skrev det er positivt å jobbe her og ikke noe kritisk ble det kjedelig. Det kan man være enig i, men det kan bli for ille hvis noen skriver at de fikk en midt i fleisen på vakt!

En annen nevnte at man ikke bare må være tilknyttet et studiested som hører under SIB for å kunne jobb på Kvarteret.

En som var oppnevnt til å støtte oss i debatten sa at markedsføringen har god verdi, alle kan få vite hvor bra det er å jobbe og komme på Kvarteret og at det skjer noe der.

Her har en av de andre på kurset skrevet om Kvarteret og lagt ut bilde, så slipper jeg det!! Ikke finn opp kruttet og hjulet på nytt!

Det akademiske kvarter i sosiale medier

Enda en på kurset som har skrevet om kvarteret.

Nok en til om Kvarteret i sosiale medier!!

Omi Kvarterets strategi, den aller beste analysen etter min mening, MÅ leses!

enda en strategi

enda en!

Gruppen håper at det er noen tips her som kan brukes!

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i DIKULT110 og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s