Hva er en blogg?

Nå som DIKULT110 nærmer seg slutten er det greit å gå tilbake til starten.

Pensumboka «Blogging» (polity, Cambrigde 2008, reprinted 2010) skrevet av foreleser Jill Walker Rettberg, tar opp dette. Første kapitel gir en del definisjoner på en blogg og blogging og deler opp bloggene i ulike kategorier. Først av alt nevner hun øverst på side 4 at blogging er en kumulativ prosess. Det sees lett ved at det samler seg opp innlegg etterhvert som man skriver med det nyeste øverst og de eldste i bunnen. Dermed får bloggen aktualitetsverdi, det nyeste og mest aktuelle kommer på toppen.

For å prøve å definere en blogg har hun delt bloggene inn i tre kategorer.

Personlige (s9) , filterblogger(s12) og emneblogger(s15).
Fjortisjentenes såkalte rosablogger hører under de personlige bloggene, likeså dagbøker og sykdomsblogger.
Jilll Walker Rettberg nevner kreftblogger som eksempel på sin bloggside her.

Filterblogger er blogger fulle av linker og ikke så mye tekst. Dette blir en form for sosial bokmerking, hvor man deler bokmerker man har til ulike nettsider med andre i stedet for å bare ha de for seg selv under bookmarks i egen nettleser. Men da blogger man linkene i stedet for å bruke sosiale nettsteder som har spesialisert seg på å dele linker med andre.
Delicious er et sosialt nettsted for sosial bokmering. delicious her.
Da kan man tagge linkene sine og legge de ut på siden. Her kan man søke, samt at man ser de nyeste og mest populære linkene. Dette vil nærmest fungere som et leksikon eller en form for søkemotor etter linker som legges ut.
Digg er et eksempel på hvor man deler linker digg her.
Digg har ulike nyhetskategorier hvor man kan legge inn nyhetslinker på for å dele med andre.
Reddit er en annet sosialt nettsted for dette og hvor man også stemmer på linker man liker best. reddit her. Reddit har mange ulike nyhetskategorier man kan legge ut linker i. Diggit og Reddit er mest beregnet for nyhetslinker, mens Delicious er for alle typer linker.

Disse sosiale nettstedene har nok tatt over mye av filterbloggene. Fordelen med filterbloggene er at man kan lage og kategorisere linkene slik man selv ønsker og ikke trenger å melde seg inn i et sosialt nettsted utover bloggen sin. Men disse sosiale linkdelingsnettstedene er blitt så populære at de fleste velger nok å bruke disse i stedet for å sette opp sin egen blogg, selv om de mister litt frihet.

Temabloggene er nok de mest populære ved siden av de personlige. Da kan man lage en blogg om et selvvalgt tema. Denne bloggen her laget for kurset DIKULT110 samt frimerkebloggen er typisk slike blogger, noe som vil gjelde for alle bloggene som skrives i forbindelse med dette kurset.


På side 17 i boken skriver Jill W Rettberg at ordet blog er en blanding av ordene web og log. Det begynte som korte logger på weben.
Hun kommer ikke opp med noen klar og entydig definisjon, da det ikke er helt lett å gi. Men blogger kjennetegnes ved at innleggene er ordnet kronologisk med det nyeste øverst og hvor innlegget er påført dato og eventuelt klokkeslett, inndeling av siden i ulike felt og litt om bloggen. For å skille de fra bedrifters nyhetssider diskuterer Rettberg på side 20 om blogger skal anses som et medium eller en sjanger. En bok er et medium, mens en roman eller fagbok blir ulike sjangre. Internett i seg selv er et medium, en blogg kan også være det, det er opp til hver og en om man vil anse en blogg som et medium eller en sjanger. Kanskje man skal si det enklere at en blogg kategoriseres som en sjanger og ikke et medium, da blir det en sjanger på internett. Rettberg er inne på at de må skilles fra avisinnlegg eller firmanettsider. Nyheter er skrevet av journalister, bedrifters nyhetssider av en markeds eller informasjonsavdeling i en større bedrift og er ikke ment å være personlige. Bloggene har et mer personlig preg, og som Rettberg skriver på side 21 så er de sosiale. Hensikten er å dele noe med andre, enten det er helt personlig eller mer faglige ting. Internett har gjort dette mulig og lettvint for en hver å legge ut slikt man ønsker, man slipper å måtte slippe gjennom nåløyet til avisens leserbrevspalte og man kan legge ut mye mer og annen type budskap enn gjennom de tradisjonelle mediene. Dessuten styrer man budskapet selv, det er ingen journalist som feiltolker og tar tingene ut av en sammenheng. Blogger er som regel alltid skrevet av en person, det må være ganske uvanlig at flere deler en blogg hvis den ikke er drevet av en forening eller organisasjon. Men disse vil som regel ha en egen nettside hvis de ikke for lettvinthetens skyld bare bruker en bloggmal på wordpress for å slippe å måtte leie plass på en server og betale for webhosting.

Skal vi kunne koke det ned til at en blogg er innlegg skrevet av en person, de har gjerne et personlig preg og innleggene er listet opp med det nyeste først og det eldste i bunnen hvor hvert innlegg eller bloggpost er merket med dato, samt at blogen har ulike deler for om meg, stikkord, kategorier og hvor innleggene utgjør hovedinnholdet av siden.

Vegard Olsen er inne på noe viktig i sin kursblogg om man skal opptre anonymt eller med fullt navn på nettet. Fra Vegard sin DIKULT110 blogg. Blogger er som regel skrevet under fullt navn og ikke under pseudonym eller alias. Flere blogger har kommentarfelt og her er Vegard Olsen inne på noe vesentlig når det gjelder kommentarer: «Om du ønsker å skape en sunn debattkultur så nytter det ikke å bare åpne ett forum eller kommentarfelt. Du må oppfordre folk til å bruke et konsistent brukernavn, om det er et pseudonym eller et ekte navn er mindre viktig. Du må delta aktivt i diskusjonene. Både med meninger og som en slags veileder. Oppfør deg slik du ønsker at andre skal oppføre seg. Og du må ha klare retningslinjer som åpner for skjønn og aktivt moderere etter disse retningslinjene.» Hvis den som eier bloggen lar andre skrive hva de vil uten at usakligheter lukes ut og at man anonymt kan trakassere andre vil bloggen bli ansett som useriøs. Det avhenger også av hva den som eier bloggen skriver og hvordan budskapet presenteres. På bloggen for frimerkeklubben kom det inn en kommentar til et innlegg om den gule, svenske treskillingen en kommentar p engelsk fra en helt ukjent og wordpress hadde klassifisert dette som søppel. Når jeg så det, så jeg at det ikke hadde noe med frimerker å gjøre, men sex. Jeg var enig i wordpress og lot hele greia gå i bosset.
Faren er at noen misbruker kommentarfeltet i bloggen, dvs går enda lengre enn de som ikke oppfører seg slik Vegard Olsen beskriver over. Derfor har mange blogger og kommentarfelt innført at man må skrive inn bokstaver og tall fra et grafisk bilde for å sende avgårde kommentaren. Da kan man også unngå spam.
Kommentarfelt i aviser er ikke å anse som blogger, her er det svar på artikler i avisen og ikke sitt eget nettsted man skriver innlegg på. Kommentarfelt i blogger må kunne anses som en del av bloggen, selv om det er skrevet av andre. Gjør da som Vegard Olsen skriver over at man må delta aktivt i diskusjonene, da blir bloggen levende og de som skriver ser at man bryr seg om kommentarene de skriver. Dette blir også påpekt i bloggen til elzappsom også har rett i at man må følge med på hva som skjer og legge ut nytt noe som tar mye tid. (elzapp) Dette gjelder både blogger og andre sosiale medier man deltar i.

Nå er kurset snart slutt og da vil denne bloggen ikke ha den samme verdien mer utover den rent historiske.
Kanskje bloggen her blir omgjort til en annen type temablogg, nemlig frimerkesamlingen min. Da kan jeg legge ut ulike enkeltmerker, klipp og brev fra samlingen og presentere disse. Da kan flere enn meg selv se hva jeg har og spesielt viktig er å spre den filatelistiske kunnskapen bak objektene som vises frem. Jeg vil ikke bruke BFK-bloggen til dette, da den er laget for BFK og da må jeg holde min egen samling for seg selv.

Det er bare å håpe at UiB innser nytten av at dette kurset DIKULT110 Kommunikasjon i sosiale medier, slik at det blir et fast innslag i DIKULT og ikke bare nå høsten 2010. Kurset er en naturlig etterfølger etter INFO114 Den sosiale veven.

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i DIKULT110 og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Hva er en blogg?

  1. Vegard Olsen sier:

    Jeg har faktisk en egen mappe for filterblogger i Google Reader. Fordelen med filterblogger fremfor f.eks. Reddit, som jeg forsåvidt også bruker, er at filterblogger består av mindre fjas. Jeg «kjenner» Jason Kottke og vet at han poster interessante lenker, og jeg liker som oftest de få linjene han skriver om hver lenke og at han kan dra inn andre lenker eller ting han har skrevet før. Jeg «kjenner» også John Gruber og vet at han skriver fornuftig og at han finner interessante apple-relaterte lenker. Kort fortalt så stoler jeg på disse filterbloggerne (og flere, f.eks. BoingBoing). Sånn sett så kan filterbloggere sammenlignes med en redaktør eller en kurator.

  2. fhdikult110 sier:

    Takk for veldig nyttige tips! Filterblogger lever altså i beste velgående. Det kan jo være at filterbloggene har andre nyheter enn nettavisene.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s