Frimerkesamlere i sosiale medier

Her tok jeg for moro skyld og søkte litt på Facebook og Twitter. Ikke mye norsk filateli der i gården!
Jeg søkte på en del kjente norske samlere og styremedlemmer i Norsk Filatelistforbund. Ingen treff.
Jeg sjekket også de største norske frimerkehandlerne og auksjonshusene, men Germeten, Skanfil og Frimerkehuset glimrer med sitt fravær. Alle disse har likevel sine egne nettsider.

Norsk Filatelistforbund har en hjemmeside

Filatelistforbundet er ikke tilstede der veldig mange nettbrukere er, nemlig på sosiale nettsteder.
Twitter må være en ypperlig kanal for å formidle viktige nyheter og med link til mer informasjon. Det kan være utstillinger, auksjoner, møter i klubbene, byttemesser, frimerkeutgivelser og festfilateli for å nevne noe. Fordelen med Twitter at meldingene er åpne for alle, man trenger ikke være medlem eller være innlogget for å lese disse. Dessuten er innleggene ganske korte, flott for kjappe beskjeder.
En filatelitwitter var å finne, men i USA. Men det er bedre enn ingenting!

her er myphilatelytwitteren

Det er laget en Facebookwall for et av verdens mest sjeldne frimerker, et frimerke fra Mauritius med teksten «Post Office» i stedet for «Postage».

Frimerke på Facebook!

https://i0.wp.com/www.student.uib.no/~fha083/hvasamle.png

Et av Bergens Filatelist-Klubs kvinnelige medlemmer brukte Facebook for å markedsføre frimerkeutstillingen BERGEN09 høsten 2009. Et meget prisverdig tiltak!! Her bør flere følge etter!

Les her

En av grunnene til at filatelister trolig er lite på sosiale nettmedier er at det er en del konservatisme i samlermiljøene og at gjennomsnittsalderen i mange klubber er rundt 60 år. Disse er ikke vant til å bruke sosiale medier.

https://i0.wp.com/www.student.uib.no/~fha083/frimerkeprosjektet/nk1.png

Men mange samlere skaffer seg frimerker og andre objekter til samlingene sine på nettet. eBay startet som en elektronisk frimerkeauksjon og frimerker finnes i store mengder der. Nettauksjonen QXL har også mye frimerker. Frimerkehuset her i byen selger frimerker på nett, både til faste priser og nettauksjoner. På finn.no selges det frimerker av og til.

I den sosiale sfæren finnes det et lyspunkt. Det er det sosiale nettstedet Frank E Ring. Her er 322 samlere med pr 10.10.2010. Her skriver samlere innlegg om ulike filatelistiske temaer. I kurset INFO114 Den sosiale veven skrev en annen student og meg en oppgave hvor denne siden og Twitter ble sammenlignet.
Den andre studenten tar også DIKULT110, en naturlig oppfølger til INFO114.

Finn han på denne bloggen!

Her finnes Frank E Ring!

Filatelistklubbene har få medlemmer under 40 år. Grunnen kan være at dagens yngre mennesker ikke samlet frimerker i sin barndom, da hadde dataspillene tatt over. Men noen finnes og skal man nå disse må de sosiale mediene tas i bruk. De viktigste er Facebook og Twitter. Egne nettsider er ikke nok, men disse vil ha mer innhold enn det man kan presse inn på Twitter og Facebook. Det er viktig med linker til nettsidene fra de sosiale mediene. Legg inn RSS-feed og bruk Google Reader, slik at man hele tiden blir oppdatert om hva som skjer i filatelien. I Google Reader får jeg oppdaterte frimerkenyheter.

En filatelistisk Twitter var mulig å finne, men i USA. Twitterfilateli

Det er å håpe at sosiale medier kan rekruttere flere til organisert filateli, spesielt de som er i 20-40-årsalderen. Dette fordi at frimerkesamlere ikke skal ende opp som en utdøende rase og museumsgjenstander.

Dette innlegget ble publisert i DIKULT110 og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

1 svar til Frimerkesamlere i sosiale medier

  1. Tilbaketråkk: Filateli i sosiale medier – på Twitter | Fhdikult110's Blog

Legg igjen en kommentar